Benefici sobre la tecnologia |  DiePresse.com
Tecnologia

Benefici sobre la tecnologia | DiePresse.com


És millor començar que no equivocar-se en absolut: aquest és un consell que Udo Urbantschitsch, vicepresident de vendes de tecnologia GEO de Red Hat, dóna a tots aquells que encara tenen por dels projectes d’automatització informàtica. Però qualsevol que automatitzi els seus processos només pot guanyar. No només el temps, sinó també una empresa completament nova al final.

Un problema bàsic de l’automatització és que necessiteu menys persones per fer la feina.

Urbantschitsch: Aquesta és una por que existeix i, per tant, sovint s’aborda. Però passa el contrari: al final, ningú es va lamentar de l’automatització. De fet, cadascú segueix assegut al seu lloc. L’automatització aporta una nova llibertat a la vida que es pot utilitzar per a tasques de més valor o convertir-se en temps lliure. Paraula clau 32 hores setmanals. Al meu entendre, cap empresa ho podrà aconseguir si no ha arribat a un cert nivell de maduresa cultural.

Quins són, doncs, els impulsors de l’automatització?

Urbantschitsch: Certament, no la reducció d’empleats, perquè actualment encara hi ha escassetat de treballadors qualificats. Les empreses els busquen desesperadament. I és precisament per això que moltes persones volen automatitzar-se, per poder utilitzar els valuosos talents de l’empresa de la manera més professional possible. Precisament perquè no hagin de realitzar activitats de baix valor, sinó que es puguin centrar en la innovació i així generar més valor empresarial. Una segona raó és generalment la qüestió de la seguretat i l’auditabilitat. Qualsevol persona que treballi en una empresa regulada, com en el sector bancari o assegurador, ha de complir els requisits de protocols, documentació i traçabilitat dels processos en general. Això és de facto impossible amb el treball de fabricació clàssic. Aquí és on l’automatització ajuda molt. Perquè tan bon punt vaig automatitzar alguna cosa, també ho vaig documentar. Un altre motiu ha sorgit del tema de la continuïtat del negoci. Què faig si tots els meus empleats són a casa d’un dia per l’altre? Sí, ja ho hem viscut i hem dominat molt amb el treball a distància i similars. Però, com podeu mantenir determinats processos sensibles vius i en execució si ningú al centre de control no prem un botó perquè passi alguna cosa?

On són les àrees d’aplicació més fàcils o lògiques per a l’automatització de TI?

Urbantschitsch: El primer cas d’ús es troba gairebé sempre al departament d’informàtica, on implica la dotació de recursos com la capacitat de càlcul, l’accés a determinades plataformes o la instal·lació d’un nou empleat. Aquests són sempre els primers punts de contacte que veiem. Per tant, la pregunta és: com puc, com a departament de TI, facilitar que els meus clients interns o les parts interessades internes proporcionin recursos? Tanmateix, el tema de l’automatització informàtica s’ha convertit en un tema molt més cultural i orientat a processos. Molta gent ara està preocupada per l’automatització d’extrem a extrem. Per tant, parlem molt sovint i durant molt de temps dels beneficis dels processos abans de parlar de la pròpia tecnologia.

Qui ha de prendre la iniciativa? Aquest és el departament informàtic o la direcció?

Urbantschitsch: Aplicada seriosament, pensada estratègicament i portada al nivell adequat, el 90 per cent de la decisió prové de la direcció. Aquest és també el criteri de distinció entre l’automatització informàtica i l’automatització empresarial. Però l’espurna inicial, l’interès pel tema de l’automatització informàtica, sorgeix realment als departaments informàtics. Tanmateix, es tracta més de resoldre un problema concret: vull dir, faig el mateix cinc vegades cada dia i vull simplificar-ho. Però això no és un pensament estratègic. Mentre les TI simplement automatitzin activitats manuals avorrides, una empresa encara no ha adoptat culturalment l’automatització. Però si la direcció veu que l’automatització és important, aleshores els estàndards de l’empresa comencen a augmentar. I llavors les coses es tornen molt emocionants.

Quin paper juguen les persones en un projecte d’automatització?

Urbantschitsch: Tan bon punt una empresa té com a objectiu realment l’automatització d’extrem a extrem, és a dir, intenta automatitzar cadenes de valor senceres, només funciona si hi ha gent que escrigui les instruccions intel·ligents necessàries i n’especifiqui la qualitat. Després de tot, l’automatització només pot actuar tan intel·ligentment com la gent li diu. Això vol dir que necessiteu personal format que pugui aportar la seva experiència i coneixements especials. Però també cal mantenir els processos d’automatització acabats. No hauríeu de caure en la mentalitat que una vegada que alguna cosa està automatitzada, s’executa amb el pilot automàtic. Estaria bé. Definitivament, aquesta eina s’ha de mantenir encara més. I la gent no s’estalvia aquesta cura. Això vol dir que necessito empleats que puguin fer-ho en tot moment.

No hi ha entrevista informàtica sense intel·ligència artificial: com entra en joc la IA en l’automatització?

Urbantschitsch: Observem la combinació d’automatització i intel·ligència artificial amb molta cura. Per què? L’automatització d’extrem a extrem significa molta feina dins de l’empresa. Això no és una cosa que puguis comprar. Només pots comprar la tecnologia i el suport, però sempre ho has de fer tu mateix. La IA canvia una mica el joc. Per exemple, podeu utilitzar models d’IA que analitzen la infraestructura actual de l’empresa i els seus nuggets d’automatització i aprendre d’ells com s’automatitza bàsicament aquesta empresa. Aleshores, de sobte, tots els empleats tindrien una eina a mà amb la qual podrien dir, com ara Chat GPT: Necessito una automatització per a XY, si us plau. I el que torna no és només una instrucció genèrica, sinó una amb la nomenclatura de l’empresa. Això també ens ajuda increïblement a oferir als empleats de màrqueting, vendes, logística i compres de l’empresa una eina amb la qual podrien crear un sistema d’automatització acabat al 95%. I, per descomptat, això suposa un gran impuls i comporta la democratització d’aquesta tecnologia.

On són els perills més grans que s’amaguen en l’automatització? Què pots fer realment malament?

Urbantschitsch: Ni tan sols començar. Molts clients tenen aquesta inhibició inicial perquè no volen fer res malament. Una altra cosa que podeu fer malament, però això també s’aplica a moltes altres eines informàtiques: no esteu preparats per adaptar la vostra cultura. Si creus que tot anirà bé comprant una eina d’automatització, fallaràs espectacularment. El que vull dir amb això és: crec que es necessita una gestió interna de projectes sòlida i una gestió del canvi realment per poder utilitzar l’automatització fins i tot de manera remota amb èxit. Realment has d’acompanyar els teus empleats i inspirar-los. Cal mostrar-los el valor afegit i comunicar-ho amb transparència. Molts empleats retenen el seu saber fer a causa de pors completament naturals. Tanmateix, això mai aconseguirà l’efecte que seria possible. Un altre error és no rebre prou ajuda i beneficiar-se del saber fer i dels fracassos dels altres.

On són els possibles punts febles de la tecnologia?

Urbantschitsch: Un requisit bàsic especial per a l’automatització informàtica és que he d’utilitzar sistemes que es puguin automatitzar. Per servir el nostre mantra bàsic de Red Hat: l’obertura és important. Traduït a qualsevol tecnologia: si el fabricant no s’ha compromès a desenvolupar estàndards de codi obert ni a oferir interfícies a través de les quals podeu girar o automatitzar de manera programada determinats dials, em quedo amb una porta tancada. Per tant, aconsellem als nostres clients que adoptin una política a tota l’empresa que no s’ha de comprar res que no tingui una interfície que es pugui automatitzar.

Les generacions futures ens agrairan el que estem fent ara?

Urbantschitsch: Sí, crec que estaran molt agraïts. Al cap i a la fi, una gran part de la nostra prosperitat rau en el fet que les coses que abans havíem de tenir en compte manualment estaven automatitzades en el passat. Moltes de les tecnologies que hem vist en TI els darrers anys tenen molta automatització, industrialització i estandardització. Tot el tema de la digitalització es basa en el fet que voleu crear un efecte d’escala. I això no ho podem aconseguir si tots els empleats teixeixen tot a mà.

A la persona

Udo Urbantschitsch, vicepresident de vendes de tecnologia GEO de Red Hat, va estudiar a la WU Vienna (producció i gestió de projectes) i a la FH Technikum Wien (gestió de la innovació).

Llegeix més sobre aquests temes:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *